Vragen

Veel gestelde vragen ... en antwoorden

  • Wanneer heeft u een NWWI gevalideerd taxatierapport nodig?
    • als u een (nieuwe) woning aankoopt
    • voor het af- of oversluiten van een hypotheek
    • voor het verhogen van uw hypotheek voor een verbouwing
    • voor het verlagen van de renteopslag van uw hypotheek
    • voor het vastleggen van de waarde van uw woning bij scheiding
    • voor het vastleggen van de waarde van een woning na overlijden
    • om bezwaar aan te tekenen tegen de door de gemeente vastgestelde WOZ-waarde van uw woning
  • Zit er een verschil tussen de aankoopprijs van een woning en de getaxeerde waarde?

    Het kan zijn dat er een verschil zit tussen de prijs die u voor uw (nieuwe) huis heeft betaald (de koopsom) en de getaxeerde waarde. Als uw woning veel lager wordt getaxeerd dan de aanschafprijs, zult u als koper het verschil zelf bij moeten leggen of kan de koop niet doorgaan.

  • Mag uw aankoopmakelaar of de verkopend makelaar de taxatie doen?

    Nee, het taxatierapport moet worden gemaakt door een onafhankelijke taxateur. Er mag geen enkele vorm van belangenvestrengeling zijn. 

  • Waarom moet u de opdracht nogmaals bevestigen van het NWWI?

    Het NWWI stuurt u, nadat u een gevalideerde taxatie heeft aangevraagd, een bevestigingsmail als de opdracht is geaccepteerd door de taxateur. Hierbij wordt u gevraagd om de gegevens te bevestigen. Dat gebeurt in verband met de Europese regelgeving. Taxatieopdrachten en de inhoud daarvan (wie bent u, wat laat u taxeren en waarom?) moeten schriftelijk vastgelegd worden. Dat mag sinds een aantal jaar ook via mail. U moet de gegevens dan ook bevestigen voor een vlotte doorloop van het taxatieproces.

  • Hoe lang is een taxatierapport geldig?

    Een taxatierapport is 6 maanden geldig. Na deze periode accepteren de meeste banken en verzekeraars het rapport niet meer. Het rapport updaten met een nieuwe datum is niet toegestaan.

  • Hoe kom ik achter de status van mijn taxatieopdracht?

    Bent u benieuwd naar de status van uw taxatierapport en wilt u bijvoorbeeld weten of de taxateur het rapport al heeft gereed gemeld? U kunt dit navragen bij uw taxateur.

  • Wat is een Bureauwaardering?

    Een Bureauwaardering is uitsluitend mogelijk ten behoeve van het verkrijgen of aanpassen van een hypothecaire lening voor een particuliere woning (voor eigen gebruik), waarbij de lening kleiner is dan 90% van de marktwaarde van de woning.  Wij adviseren u om hiervoor ook contact op te nemen met uw hypotheekadviseur, omdat er veel uitvalcriteria zijn.

  • Wat gebeurt er bij de taxatie-opname?

    De taxateur bezoekt en taxeert uw woning op een afgesproken tijdstip. Daarvoor moeten er (verplicht) foto's worden gemaakt van alle ruimten en de buitenzijde.  De taxateur zal u woning opmeten (of nameten als er al een NEN2580 meetrapportage is). Daarnaast beschrijft de taxateur de volgende factoren:

    • staat van onderhoud
    • indeling
    • de constructie en de gebruikte materialen
    • de kwaliteit
    • de mate van isolatie en energiezuinigheid
    • de verplichtingen en rechten (zoals overpad, erfpacht, splitsingsakte, huishoudelijk reglement)
    • het bestemmingsplan
    • de energievoorzieningen
    • de kadastrale gegevens

  • Is een waardebepaling een taxatie?

    Nee, een waardebepaling is een grove schatting van de waarde van een woning en is niet te vergelijken met een taxatie. De waardebepaling dient meestal als een basis om te komen tot een vraagprijs voor een te verkopen woning. Taxatiehuis Midden-Holland doet uitsluitend taxaties en geen waardebepalingen. 

Share by: